حقیقت

اگر تنهاترين تنها شوم باز خدا هست

 او جانشين همه نداشتنهاست

 نفرين ها و آفرين ها بی ثمر است

 اگر تمامی خلق گرگهای هار شوند

 و از آسمان هول و کينه بر سرم بارد

 تو مهربان جاودان آسيب نا پذير من هستی

 ای پناهگاه ابدی

 تو می توانی جانشين همه بی پناهی ها شوی



           
جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, :: 13:12
ارانوس



           
جمعه 13 اسفند 1389برچسب:, :: 13:9
ارانوس

در بدترین ما آنقدر خوبی هست و در بدترین ما آنقدر بدی هست که هیچ یک از ما را شایسته نیست که از دیگران عیب جویی کنیم .



           
سه شنبه 10 اسفند 1389برچسب:, :: 17:57
ارانوس

راهی به جز در گاهت نیست / مگر آنچه را که خود از چشمانمان مبهوت کردیم / در پی تو دگر جستم / تو آنی که نتوانم سر از سجده ات بر دارم / همه گونه می پرستمت / فرا می خوانمت / چه در اوج / چه در گهر /  برا ی فهمیدن ارزشت دو نیم می کنم / سختی ها را تا که نزدیک شوم به هستی ات / تا که در یابم تنها نیستم / دست هایم را به بلندی بلندیت  / به عظمتت / به شکوهت / به آسمان می گشایم / تا که بی نیازم کنی / از انچه که در جست وجوی آنم / حال می خواهم گام هایم را استوار کنم / تا بگریزم از تلخی که در انتظار من است / انتظاری را که تو در تقدیر ها خواندی / و زمانی که به من هدیه دادی /  لطف بی کرانت را / تا که ثابت کنم / ایمانم را / من / به سوی تو می شتابم. ( آرانوس )



           
سه شنبه 10 اسفند 1389برچسب:, :: 16:31
ارانوس
روزي از دانشمندي رياضيدان نظرش را درباره انسان پرسيدند :
جواب داد : اگر انسانها داراي  اخلاق باشند پس مساوي هستند با عدد يک =1  اگر داراي زيبايي هم باشند پس يک صفر جلوي عدد يک مي گذاريم =10 اگر پول هم داشته باشند دوتا صفر جلوي عدد يک مي گذاريم =100 اگر داراي اصل و نسب هم باشند پس سه تا صفر جلوي عدد يک مي گذاريم =1000 ولي اگر زماني عدد يک رفت اخلاق چيزي به جز صفر باقي نمي ماند و صفر هم به تنهايي هيچ نيست ، پس آن انسان هيچ ارزشي نخواهد داشت.

 



           
جمعه 6 اسفند 1389برچسب:, :: 17:56
ارانوس

 به نام خدا خانه خرابم کردند

چون برگ خزان پا به رکابم کردند

بر چهره خورشید نقاب افکندند

با تیغه برهنه در حجابم کردند

چون مار سپید و سیاه

امامه به سر 

 وحشت به دل

از نقشه طنابم  کردند

دین تکیه گاه محکم ایمانم بود

نیلوفر خانه روی آبم کردند.

شاهروخ

 



           
جمعه 6 اسفند 1389برچسب:, :: 17:32
ارانوس

 دریا ها نماد فروتنی هستند. در نهاد خود کوه هایی بلند تر از خشکی دارند ولی هیچ گاه آن را به رخ ما نمی کشند

.



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 14:53
ارانوس

گمار شاخه‌ای است از طایفهٔ بزرگ بابادی باب بختیاری میباشد، که خود از چهار تیره تشکیل شده است که عبارتند از :

  • تودوی
  • کپری
  • هزار میشی
  • عداپا

این طایفه دارای جمعیتی تقریباً بالغ بر ۵۳۰۰ نفر می‌باشد که نود درصد از آنها در شهرستان‌ها و مابقی در منطقه شلا قسمتی از شیمبار زندگی می‌کنند. افراد باقیمانده در شـَـلا، از طریق دامداری و کشاورزی زندگی خود را تامین می‌کنند. عمده کشاورزی آنان گندم، جو و برنج می‌باشد و زمین حاصلخیز و پربرکت دارند.



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 14:34
ارانوس

ایل بختیاری به دو شاخه بزرگ هفت لنگ وچهار لنگ تقسیم می‌شود . هرچند که این دو شاخه ایل بختیاری از نظر فرهنگی تفاوت چندان زیادی ندارند . اما جدایی محل سکونت ومسیر کوچ باعث ایجاد تفاوت نه چندان زیادی در گویش ولهجه این دو شده‌است .

هفت لنگ‌ها بیشتر در چهار محال بختیاری وشمال خوزستان زندگی می‌کنند . که جمعیت انها نسبت به چهار لنگها که در لرستان ، شمال خوزستان وجنوب غرب اصفهان هستند بیشتر است .
چهارلنگ ها ییلاق درجنوب غرب اصفهان ( شهرستانهای فریدن ، فریدون شهر و چادگان ) ویا نواحی شرقی
لرستان ( الیگودرز ) سپری می‌کنند . با شروع دوره سرما در این منطقه به شمال خوزستان برای سپری کردن زمستان کوچ می‌کنند ، البته امروزه بیشترعشایربختیاری درمناطق بختیاری نشین ساکن شده اند.

 



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 14:33
ارانوس

شاخه         :      زبان‌های ایرانی غربی         

شمال غربی  :      باستان: مادی میانه: زبان پارتی (پهلوی اشکانی) 

                       نو: آذری · گیلکی · مازندرانی · تالشی · کردی کرمانجی · کردی سورانی · زاز-

                            گورانی · سمنانی · زبان‌های ایران مرکزی · بلوچی · سیوندی       

جنوب غربی    :        باستان: پارسی باستان میانه: پارسی میانه (پهلوی)  

                             نو: فارسی · لری · بختیاری · بشاکردی · کمزاری · تاتی اران

  شاخه          :         زبان‌های ایرانی شرقی

  شمال شرقی:          باستان: اوستایی میانه: سغدی · خوارزمی · بلخی · سکایی غربی · آلانی · سرمتی

                               نو: پشتو · زبان‌های پامیری · آسی · یغنابی (سغدی نو) · مُنجی · یدغه

جنوب شرقی    :          نو: پراچی · اورمُری

                                میانه: ختنی · تخاری



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 13:21
ارانوس

 

حضور بختیاریها
 
 
اگر سنگ نبشته یافت شده از عقیلی نزدیک شوشتر درست باشد که دکتر گیرشمن آنرا ترحمه کرده : از قول آنتاشکال چنین مینویسد"من آنتاشکال فرمانروای سرزمینهای آنزان آنشان وکوههای بختیاری هستم"آنتاشکال که یکی از پادشاهان ایلام بوده دوران فرمانروائیش مورد تائید باستان شناسان قرارگرفته از جمله در کتاب ایلام نوشته دکترعزت اله نگهبان باستان شناس ایرانی که در هفت تپه به کاوش پرداخته به روشنی سلسله پادشاهان ایلام را یادآوری کرده است اما سخن بر سر واژه بختیاری است اگر چنین باشد که به این روشنی نام بختیاری در سنگ نوشته ذکر شده باشد طبیعی است که دیگر ما بدنبال حلقه مفقوده
نخواهیم بود و یقین خواهیم داشت که نسل بختیاریها در سلسله پادشاهان ایلام میچرخدو آنان نیز مهاجرتشان از آنسوی دریای خزر روشن است ، و آریائی بودنشان نیز جامی افتدوطی تحقیقات بعمل آمده نشان میدهد که کهن ترین طایفه ای که در بختیاری میتوان روی آن پافشرد آسترکی و بابادی است وقدمت آسترکی بدوران آشتروک ناحونته میرسداگر آشتروک را یاء نسبت به آن داده باشند میشود آشتروکی واز آنجا که در گویش بختیاری همواره ش به س تبدیل میشود قطعی است که آستروکی بازمانده دوران ایلام میباشد که دربخش طایفه ها ووجه تسمیه آسترکی همین نظریه قید شده باشد.
     هنگامی که کورش منطقه را ازمادها تحویل میگیرد در این منطقه ظاهر میشود و آئین زرتشت را مبنای پرستش ایزد قرار میدهد واین آئین تا قرن سوم هجری ادامه داشته که درآتشکده های آنزمان را درحال اشتعال دیده اند بخوبی روشن است ،واز این دوره به بعد دوره سوم دگرگونی گویش بختیای بر اساس اوستا دستخوش حوادث میشود، سخن بر سرگویش بخیترای بر بنیاد واژه های اوستائی بود. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که سه گونه عنصر،گویش بختیاری را تشکیل میدهد اول ریشه اوستائی ،دوم پارسی باستان و سوم فارسی دری ،
1- درریشه اوستائی که ما گویش بختیاری رو بر بنیاد واژه های اوستائی قرار داده ایم وتنها واژه هائی را برگزیدیم که درگویش بخیتاری عینا" مورد استفاده قراردارد.ولذا واژه هائی که ریشه بختیاری دارد که احیانا" با کمی تغییر جاری است ودربعضی از واژه ها هیچوگونه تغییری صورت نگرفته آورده ایم مثلا" چند مورد زیر را مثال میزنیم:
 
·         هوشک : همان هوشک است که معنی خشک را میدهد   hoshk
·         هرد      : همان خرد است که معنی خورد رامیدهد            hard  
·         خوت     : همان خوت است که معنی خودت رامیدهد         khot
·         همث    : همان همس است که معنی همه اش را میدهد hamas

      با این ترتیب می بینیم که در قلمرو گویش جای پای هیچ اختلاط و امتزاجی دیده نمیشود وآنهم به سبب کوهستانی بودن منطقه وراه نیافتن مهاجمین بیگانه در آن است .



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 13:16
ارانوس

مضارع اخباری:

شناسه + بن مضارع + -e

مثلاً خَردَن (xardan) به معنی خوردن بن مضارعش «خور» (xor) است:

می‌خورم: اِخورُم (exorom)

می‌خوری: اِخوری (exori)

می‌خورد: اِخوره (exore)

می‌خوریم: اِخوریم (exorim)

می‌خورید: اِخورین (exorin)

می‌خورند: اِخور ِن (exoren)

مضارع التزامی: دستور ساختش مثل فارسی است

ماضی مطلق: دستور ساختش مثل فارسی است (شناسه + بن ماضی)

ماضی استمراری: شناسه + بن ماضی + -e

مثل: اِخَردُم (exardom) می‌خوردم

ماضی نقلی: e- + ماضی مطلق

خورده‌ام: خَردُمِه (xardome)

خورده‌ای: خَردیه (xardiye)

خورده است: خَردِه (xarde)

خورده‌ایم: خَردیمِه (xardime)

خورده‌اید: خَردینِه (xardine)

 

 

خورده‌اند: خَردِنِه (xardene)

ماضی بعید: مثل فارسی است فقط به جای «بود» از «بید» استفاده می‌شود. مثلاً :

خورده بودند = خَردِه بیدِن (xarde biden)

آینده: برای بیان زمان آینده معمولاً همان مضارع اخباری به کار می‌رود

نفی مضارع اخباری:

نمی‌خورم: نیخورُم (nixorom)

نمی‌گویم: نیگُم (nigom)



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 13:7
ارانوس

ضمایر شخصی منفصل:

مو (mo) ... من

تو (to) ... تو

هو (Ho) ... او/آن

ایما (imA) ... ما

ایسا (isA) ... شما

هونو/اونو (ono/hono) ... آنها

-

ضمایر ملکی متصل:

اُم (om-) تَوَرُم (tavarom) تبرم (تبر من)

اِت (et-) تَوَر ِت (tavaret) تبرت

اِس (es-) تَوَر ِس (tavares) تبرش

اِمون (emun-) تَوَر ِمون (tavaremun) تبرمان

اِتون (etun-) تَوَر ِتون (tavaretun) تبرتان

اِسون (esun-) تَوَر ِ سون (tavaresun) تبرشان

اسامی مختوم به مصوت هنگام گرفتن ضمیر ملکی متصل تنها m یا t یا s یا mun یا tun و یا sun می‌گیرد. مثل :

دام (dAm) مادرم

داسون (dasun) مادرشان

ضمایر اشاره:

یو (yo)هه (he) این

هو (ho) آن

یونو (yono) اینها

هونو (hono) آنها



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 13:6
ارانوس

در لری بختیاری حروفی وجود دارد که در فارسی رایج تلفظ نمی‌شوند. شاید آن‌ها بازماندگان پهلوی باشند.

ذال معجم: حرف «د» وقتی که پس از  a ،A ،o ،i ،e ،y  بیاید به گونه‌ای دیگر تلفظ می‌شود («A» را «آ» فرض کنید و «a» را «فتحه») تلفظ به این طورت است که قسمت زیرین نوک زبان با دندانهای پیش فک زیرین مماس شده اما با دندانهای پیش فک بالا تماس بسیار نامحسوس است. اما «د» پس از صامت‌ها به همان صورت معمول تلفظ می‌شود .

هاء میان تهی: گونه‌ای «هـ» است که با تلفظی نرمتر از «هـ» تلفظ می‌شود. مانند پهل (pohl) به معنی پُل

واو غنه: کلمهٔ «نو» در فارسی رایج تقریباً با واو غنه تلفظ می‌شود. در گویش لری بختیاری برخی کلمات با این واو تلفظ می‌شوند. مثل nّon (یعنی نان)



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 13:4
ارانوس

گویش بختیاری به چهار نوع گویش تقسیم نمود :

 

اول : منطقهٔ شرقی که قسمتی از دنبالهٔ رودخانهٔ کارون (شهرهای شمالی وشمال شرقی خوزستان) را شامل می‌شود و همسایهٔ کهگیلویه و بویر احمد نیز است و طبعاً از گویش بویر احمدی تأثیر پذیری داشته است. مثلاً تمام بختیاری‌ها به «شما» می‌گویند «ایسا» (isa) اما در آن منطقه بر اساس گویش بویر احمد می‌گویند «ایشا» (ishA)
دوم : منطقهٔ جنوبی که بیشتر طایفهٔ مکوندی را در بر می‌گیرد و از رود زرد تا رامهرمز و هفتکل است و تحت تأثیر گویش طایفهٔ بهمئی قرار گرفته است .
سوم : منطقه چهار لنگ که از فریدن و فریدونشهر تا دورود را شامل می‌شود. اگرچه در این منطقه تأثیر پذیری صورت نگرفته است، اما در بعضی واژه‌ها فطرتاً و از دیرباز این تفاوت وجود داشته است. مثلاً به عمو می‌گویند تتا در حالی که در مناطق دیگر به عمو می‌گویند تاته .

 

چهارم : بختیاری میانی که شامل کلیهٔ هفت لنگ (که از الیگودرز شروع و تا مناطق جنوبی ادامه دارد) و قسمتی از چهار لنگ کیان ارثی است. گویش حالت اصلی خودش را داشته و روان و یک‌دست است و اختلاط با واژه‌های بیگانه کمتر در آن صورت گرفته است .


           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 13:2
ارانوس

Bogzar ta sheytanate eshgh, chashmane tora be oryanie khish bogshayad, Harchand anja joz "ranjo parishani" nabashad. Ama "koori" ra be khatere "aramesh" tahamol nakon.      dr.shariati



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 12:57
ارانوس

por30d k0dam rah nazdiktarast? goftam b k0ja? goft b khalvatgahe dust! goftam t0 magar fa3leiy mibini , Beyne Del o Ankas K Delat Manzelgahe O0st?!



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 12:30
ارانوس

هر وقت نا امید شدی برو تو کوه فریاد بزن

خدایا هنوز امیدی هست ؟

آنگاه می شنوی که :

هست . . . هست  . . . هست



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 12:26
ارانوس

Aseman jaye ajibist,nemidanstim asheqi kare qaribist,nemidanestim omr madyune nafas nist,nemidanestim eshq kare hamekas nist... Nemidanestim.....



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 12:23
ارانوس

یکباره بهانه ای به سر خواهم کرد / تن پوش غم از قلب به در خواهم کرد / بر شوق رسیدن تو دل خواهم داد / هم دوش هوای تو سفر خواهم کرد



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 12:11
ارانوس
kodakane sedayash kardam...zirakane javabam dad...asheghane negahash kardam...fatehane asiram kard...shaerane barayash sorodam...delbarane barayam khaand...javdane shod dar delam...bi bahane rahayam kard


           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 12:1
ارانوس

تنها راه رستگاري گام زدن در راه راستي است



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 11:56
ارانوس

Agar ensanha midanestand ke forsate bahambodaneshan cheghadr mahdod ast mohabateshan na mahdod mishod.



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 11:50
ارانوس

ensan baraye piruzi afaride shode ast,ou ra mitavan nabud kard,vali nemitavan shekast dad.           Ernest-heminguy



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 11:43
ارانوس

va az miane anhayi ke baraye tamanaye baran be balaye kooh miravand,tanha anani ke ba khod chatr haml mikonand,be khod va khodaye khod iman darand.      antoni chokhof



           
دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, :: 11:31
ارانوس
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 211
بازدید ماه : 202
بازدید کل : 167365
تعداد مطالب : 165
تعداد نظرات : 33
تعداد آنلاین : 1